Vés al contingut

«Venir a la Fira de l’Oli és una manera de fer terra i fer país»

«Venir a la Fira de l’Oli és una manera de fer terra i fer país»

Productors que venen a Les Borges Blanques mostren la seva satisfacció per un certamen que ha apostat per la qualitat

L’associació de productors Oli Pallars, formada per vuitanta productors d’oli de la comarca del Pallars Jussà, ha fet presència per primer cop en aquesta 28 edició de la Fira de l’Oli d’Oliva Verge Extra Catalunya de les Borges Blanques. Es tracta d’un dels exemples d’aquest impuls per l’obertura geogràfica que el certamen té planificat des de fa un any i que ha assolit fruits amb l’arribada de productors de llocs tan remots com el del Pirineu, on les condicions de cultiu i producció d’oli són més complexes.

Membres d’Oli Pallars han mostrat molta satisfacció per la seva presència a la Fira de l’Oli, per considerar-la un referent, juntament amb els Premis Millors Olis d’Oliva Verge Extra de Catalunya. «Hem de fer terra, hem de fer país, i aquí a les Borges Blanques és un dels millors llocs per fer-ho», ha indicat un dels productors associats a Oli Pallars.

 

L’associació, que té aproximadament una dècada d’història, té per objectiu donar a conèixer l’oli que es fa al Pirineu català, que té un llarg recorregut però és encara desconegut al conjunt de Catalunya.

Qui té més recorregut a la Fira de l’Oli de les Borges Blanques és Oli Cometes, de la Pobla de Cérvoles, un molí que des de què va aconseguir el segell Demeter de producció biodinàmica ha apostat pel certamen de les Borges Blanques com una manera de promoure la seva qualitat. «Aquí ve gent de tot Catalunya», manifesten la Neus i el Martin, els dos responsables d’Oli Cometes, que alhora recomanen als organitzadors de la Fira de l’Oli obrir-se encara més al sector professional oferint més activitat durant els dies laborables.

 

Des de fa ja tres anys es presenten a la Fira de l’Oli els representants de Aceites Andolucas, de La Carolina (Jaén), productors de HojaNegra, una marca d’oli d’oliva verge extra fet amb la varietat picual. Els seus dos representants han manifestat que el seu objectiu a les Borges Blanques és difondre la producció andalusa i la seva varietat i animen els molins catalans «a baixar-se a Andalusia per fer el mateix». Malgrat tot, reconeixen que l’oli que es produeix a les Garrigues «és molt millor» que el que es troba a la resta d’Espanya.

 

L’obertura de la Fira de l’Oli en tots els seus aspectes (geogràfic, varietal, temàtic) ha estat una aposta en la que una bona part dels productors participants hi estan d’acord. Una aposta atrevida que fins i tot el president de la Denominació d’Origen Protegida les Garrigues i alhora president Cooperativa de Cervià de les Garrigues, Enric Dalmau, valora positivament. Malgrat tot, Dalmau reivindica per sobre de tot la qualitat de l’oli que es fa a la comarca. «Estem en una zona en què la producció és el que és i el que realment ens pot salvar és la qualitat», argumenta.