Vés al contingut

La Fira de l’Oli tanca l’edició més oberta amb un full de ruta per a la seva consolidació

L’organització pretén iniciar un torn de visites amb productors d’oli d’oliva verge extra de tot l’àmbit geogràfic català per potenciar el nou model

La 27a Fira de l’Oli Qualitat Verge Extra de les Borges Blanques ha tancat portes avui al vespre amb satisfacció per part de l’equip organitzador. Centenars de persones han visitat durant els darrers tres dies (del 19 al 21 de gener) els dos pavellons firals i tot el recinte exterior en una de les edicions més obertes de la història del certamen.

El primer tinent d’alcalde de les  Borges Blanques i regidor de Promoció Econòmica, Salvador Noguera, ha avançat que durant els pròxims mesos l’equip de la Fira de l’Oli iniciarà un torn de visites a les cinc Denominacions d’Origen Protegides d’oli de Catalunya (Garrigues, Baix Ebre-Montsià, Empordà, Terra Alta i Siurana) i als productors (cooperatives i molins privats) de tot l’àmbit geogràfic català per tal de consolidar aquest nou model d’obertura firal que pretén ser encara més ambiciós en l’edició de 2025.

“Estem molt satisfets amb el canvi de rumb i l’acceptació que ha tingut entre els expositors i el públic de la Fira”, argumenta Noguera.

Cal recordar que la Fira de l’Oli s’ha obert per primer cop als productors d’oli de totes les varietats i àmbits geogràfics del país amb la intenció de convertir-se en la Fira de l’Oli de referència de Catalunya. Dels 25 productors d’oli de l’any passat s’ha passat a 39 expositors en l’edició d’enguany, alguns dels quals procedents de fora de Lleida.

Per primer cop, l’organització ha mobilitzat diversos tècnics durant els últims tres dies que han realitzat 1.000 enquestes entre el públic visitant. Aquest treball ha descobert que prop del 30% dels visitants de la Fira de l’Oli ha estat procedent de la demarcació de Barcelona. El major gruix, però, continua sent dels visitants de Lleida, amb gairebé el 68% del total.

L’alcalde de les Borges Blanques, Josep Farran, ha insistit en la importància de capitalitzar la Fira de l’Oli “com una eina més per incidir en l’àmbit social de les polítiques públiques, com aquelles destinades al repoblament i a l’adequació al canvi climàtic”. Josep Farran considera que el certamen és també “essencial per incidir en la cultura de l’oli” i ha anunciat un reforç del nou Espai de Tast, que enguany ha rebut més de 160 participants en els tastos guiats per l’experta Montse Freixa.

L’acte de cloenda de la Fira ha tingut lloc avui a les vuit del vespre a l’Espai Gastronòmic del Pavelló de l’Oli amb la presència del President de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, que ha felicitat el certamen per haver iniciat “amb èxit el seu procés de transformació”. Talarn ha demanat que “l’esperit d’aquest esdeveniment es mantingui actiu i vigent al llarg de tot l’any”, perquè les Borges Blanques “és la capital de l’oli al llarg de tot l’any”.

 

El públic prefereix Oligami

El públic de la Fira ha anunciat també el seu veredicte. Entre les 1.300 votacions que ha recollit l’Oli Bar de la Fira, un espai de l’Ajuntament que oferia als visitants tastos gratuïts de més de quaranta productors diferents, la majoria han escollit la marca Oligami com la millor del certamen. És el segon any consecutiu que el públic tria aquesta marca, propietat d’Olis Ecogami dels Omellons, un projecte de dos joves agricultors que aposten per una agricultura ecològica.

Dissabte a la nit, la Fira va aprofitar el marc del tradicional sopar de l’expositor per anunciar els guanyadors dels millors expositors de l’edició d’enguany. El premi al producte millor dissenyat ha estat per a les llaunes de tres i cinc litres d’Oliferm, de la Cooperativa del Camp de Castelldans, mentre que el guardó al millor disseny d’estand ha estat concedit a la Cooperativa de la Granadella. La vetllada de dissabte, celebrada a la Sala Grums de les Borges, va atorgar també un accèssit de caràcter honorífic al Molí d’Oli Gabriel Alzina i Fills de Castelló de Farfanya.